SAMVÆRSPOLITIK FOR DANMARKSDEMOKRATERNE
Formålet med samværspolitikken er at skabe rammer for et trygt og sikkert arbejdsmiljø i Danmarksdemokratene, hvor krænkende adfærd ikke tolereres.
Det er et fælles ansvar mellem Danmarksdemokraternes chefer, medarbejdere og medlemmer/venner, at vi behandler hinanden ordentligt og sikrer et godt samarbejde og en god omgangstone med plads til forskellighed. Alle har pligt til at omgå hinanden på en værdig måde uanset personlig baggrund.
Samværspolitiken er gældende for alle medlemmer/venner af Danmarksdemokraterne, Danmarksdemokraternes Ungdom og ansatte hos Danmarksdemokraterne.
I Danmarksdemokraterne forstås ved krænkende adfærd, en adfærd, hvor en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af den eller de udsatte personer opfattes som uønsket og nedværdigende. Den krænkende adfærd kan både være en aktiv handling og en undladelse af at handle, ligesom den kan være både verbal og nonverbal, fysisk eller psykisk.
Det er ikke en forudsætning, at den krænkende adfærd er foregået regelmæssigt eller i en længere periode. En enkeltstående hændelse kan derfor også udgøre krænkende adfærd.
Alle medlemmer/venner/ansatte har ret og opfordres til at sige fra, hvis deres grænser bliver overskredet.
Det skal respekteres, hvis medlemmer/venner/ansatte siger fra og udmelder, at en handling er uønsket, også selv om den udøvende selv finder handlingen uskyldig.
Det er vigtigt, at man reagerer på krænkende adfærd så hurtigt som muligt.
Medlemmer/venner har til enhver tid mulighed for at tage kontakt til områdekonsulenten eller partisekretæren. Mens ansatte til enhver tid har mulighed for at tage kontakt til nærmeste chef eller partisekretæren.
Alle henvendelser vil blive taget alvorligt, og Danmarksdemokraterne har mulighed for at tilbyde ekstern bistand i form af psykolog eller juridisk bistand til personer, der har oplevet krænkende adfærd.
Er man blevet indberettet for krænkende adfærd, opfordrer Danmarksdemokraterne til, at man kontakter Danmarksdemokraternes arbejdsmiljørepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten har pligt til at stå til rådighed for råd og vejledning for den, der bliver indberettet for krænkende adfærd og arbejdsmiljørepræsentanten skal sikre, at den, der indberettes, får den nødvendige hjælp og bistand.
Når krænkende adfærd indberettes, er det i første omgang nærmeste chef/områdekonsulenten/ partisekretæren der undersøger, hvad der er sket, og som taler med de parter, der er involveret i krænkelsen.
En indberetning om krænkende adfærd bør indeholde flest mulige relevante oplysninger om forholdet, herunder f.eks. oplysning om tidspunktet og stedet for den krænkende adfærd samt øvrige tilstedeværende personer m.v.
Det er vigtigt, at alle involverede parter oplever, at deres version af det skete bliver hørt, og at forklaringen indgår i en eventuel efterfølgende undersøgelse.
Efter omstændighederne kan Danmarksdemokraternes eksterne advokat inddrages, der på vegne af Danmarksdemokraterne kan undersøge sager om krænkende adfærd.
Danmarksdemokraterne kan efter omstændighederne pålægge sanktioner, hvis det på baggrund af undersøgelsen fastslås, at en person har krænket en anden person. Sanktionerne kan f.eks. være påtale, advarsel, karantæne, eksklusion, indgivelse af politianmeldelse og ansættelsesretlige konsekvenser såsom påtale, advarsel, opsigelse, bortvisning.
Alle henvendelser til Danmarksdemokraterne om krænkende adfærd behandles fortroligt og i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger. Det betyder også, at kun personer, som har saglig grund til at få kendskab til henvendelsen, vil modtage oplysninger herom.